De eerste aflevering van Apples nieuwe tv-show Planet of the Apps staat online. Alvast een tipje van de sluier: het is een amateuristisch geheel.

De show is gebaseerd op Shark Tank, een competitie waarbij ondernemers met een korte pitch geld en steun zoeken bij investeerders.

In Nederland is het programma Dragon’s Den wellicht wat bekender, het verscheen in 2007 en 2008 op de buis en werd gepresenteerd door Jort Kelder.

In Planet of the Apps presenteren app-bouwers hun software en dingen ze mee naar de steun en kennis van enkele mentoren, plus een grote zak geld van investeerders. Kortom: de natte droom in Silicon Valley.

Planet of the Apps is de eerste door Apple gemaakte tv-show. De jury bestaat uit vier bekende personen.

Het is een open deur dat het maken van een tv-programma andere talenten vereist dan het bouwen van oogstrelende hardware. De onervarenheid van Apple in de tv-wereld komt tijdens de eerste show van Planet of the Apps kraakhelder aan het licht, op een klunzige, hilarische en soms tenenkrommende manier.

Business Insider keek naar de eerste aflevering, die een uur duurt. Dit is wat ons opviel.


De jury van Planet of the Apps bestaat uit actrice en oprichtster van Honest Company Jessica Alba, muzikant Will.i.am, actrice en internetondernemer Gwyneth Paltrow en CEO en oprichter van VaynerMedia Gary Vaynerchuk.

Geen van de juryleden ontwikkelde ooit een app. Gwyneth Paltrow uitgezonderd (haar bedrijf maakte de reisapp G.Spotting). Geen van juryleden is momenteel eigenaar van, of gelieerd aan, een bedrijf dat apps bouwt.

Geen van de vier was ooit werkzaam in de tech, mits je Will.i.am meetelt, met zijn Buttons headphones, en Gary Vaynerchuk met zijn investeringen in de toen nog jonge bedrijven Facebook en Twitter.

Dus, waarom zitten deze twee in de jury van een programma dat op zoek is naar de nieuwste hit op app-gebied. Dat is wellicht het grootste mysterie van Planet of the Apps.

De juryleden lijken het zelf ook niet te snappen, zo blijkt in aflevering een. Daarin zeggen ze regelmatig niet met een app-bouwer in zee te gaan omdat ze nul ervaring hebben op dat specifieke gebied.


Het format van Planet of the Apps werkt zoals dat van The Voice, in dat opzicht dat een deelnemer (of deelnemers) een bepaalde tijd krijgen voor hun presentatie en de juryleden via een iPad een 'Ja' of een 'Nee' geven.


Gek genoeg verschijnt het oordeel van de jury in Planet of the Apps in een digitale cirkel op de vloer. Rood betekent Nee, groen is Ja. Als vier keer rood verschijnt, mogen de deelnemers niet verder. Bij een keer groen mogen ze doorgaan met hun pitch, staand in het midden van de cirkel.


Het misschien wel vreemdste aspect van de show is de pitch zelf. Deelnemers starten bovenaan een roltrap en moeten hun app gepitcht hebben voordat ze beneden zijn. Het is een knipoog naar de term "elevator pitch” waarbij een jonge ondernemer zijn bedrijfsplan presenteert aan een investeerder tijdens een ritje in de lift. De gesloten deuren van een lift doen het niet zo goed op tv, dus heeft Planet of the Apps een roltrap.

Het is raar om naar te kijken en misschien nog wel ongemakkelijker voor de deelnemers. Geen van hen leek zichtbaar van zijn stuk door het ritje op de roltrap, maar voor de kijker was het niet om aan te zien.

Er is nog een onnodig aspect dat deze show een geforceerd gevoel meegeeft. Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van een simpele timer en zoemer voor de presentaties? Waarom geen digitaal scorebord waarop de jurybesluiten staan in plaats van een gedigitaliseerde vloertegel?

Apple lijkt vastbesloten om niet te veel op Shark Tank te lijken. Het resultaat van die missie: een te gecompliceerd, verwarrend en amateuristisch geheel.


In de eerste aflevering zien we drie verschillende soorten oprichters. Allereerst Andrew Kemendo, wiens app Pair gebruikmaakt van augmented reality om gebruikers te helpen met het uitzoeken van hun interieur.


Kemendo kreeg de steun van Jessica Alba. Ze wordt zijn mentor en gaat hem helpen voor zijn ontmoeting met investeerders.


Dan: J. Peter Kazickas, Bradley Gifford en James Ricciardi. Zij bouwden dating-app Twist waarmee gebruikers worden aangespoord om hun date in het echt te ontmoeten.


Gwyneth Paltrow zei in eerste instantie ja tegen Twist, waardoor we meer van de app konden horen. Vervolgens werd het idee met de grond gelijk gemaakt door Alba en Will.i.am (Paltrow veranderde haar antwoord naar nee).


Via de app kun je je aanmelden voor een evenement, dan kun je door een lijst met singles bladeren die ook naar dat evenement gaan. Deze pitch was misschien een van de helderste onderdelen van de eerste aflevering...

Foto: bron Apple

...niet omdat Twist nou zo'n geweldig idee was, maar omdat de jury al snel een zwakte in de app wisten te benoemen. Een fout waar de makers niet aan gedacht leken te hebben. De app geeft mannen de gelegenheid de mooiste vrouwen te benaderen en met hen af te spreken. En Twist brengt vrouwen in een vervelende positie: aan de ene kant zijn zij degene op wie 'gejaagd' wordt, aan de andere kant kunnen ze vervolgens de mannen face-to-face afwijzen.

De oprichters raakten steeds verder verward tijdens een van de weinige onbedoeld grappige scènes in de show: Will.i.am. die de app een 'sausage fest' noemt.


De presentatie van Twist gaf Alba wel de kans om te schitteren als grappigste en meest nuchtere persoon van Planet of the Apps.

Foto: bron Apple

Alba omschreef Twist als 'gasten die lekker luidruchtig willen zijn' en wist meteen te vertellen dat het overduidelijk is dat geen van de drie oprichters hun idee had voorgelegd aan een vrouw tijdens de bouw van de app. Ze moedigde de oprichters aan om met vrouwen te praten over hun ideeën bij een dating-app in plaats van iets te maken waarmee mannen vrouwen kunnen stalken.

Haar reactie op de vraag of ze haar mening wilde bijstellen: van een nee naar een ja, was onbetaalbaar. "Het blijft rood", zei ze, terwijl ze lachte en het woord nee mimede.


Na twintig minuten verscheen er eindelijk een app waarbij alle vier de juryleden een ja op gaven: Companion, een veiligheidsapp die je locatie bijhoudt zodat iemand je kan volgen.

Foto: bron Apple

Companion is gemaakt door Wayne en Lexie Ernst en kende al een sterke basis van gebruikers voordat het naar de show kwam. Vaynerchuk nam hen onder zijn vleugels en bereidde ze in zes weken tijd voor op hun pitch voor investeerders.

Foto: bron Apple

En zo komen we bij Vaynerchuk zelf. Een persoonlijkheid in de show die wat lastig te accepteren is. Hij heeft overduidelijk de meeste ervaring van de juryleden en hij stelt de moeilijkste vragen, maar Vaynerchuk is ook nogal hard.

Foto: bron Apple

Het lijkt erop of Vaynerchuk gevraagd is het harde jurylid uit te hangen, maar hij mist wel het charisma en de empathie om zijn gehele karakter in balans te houden. Misschien dat ie wel overtuigt in de komende afleveringen, maar in de eerste zestig minuten was het nogal onplezierig.

Aan de andere kant: Will.i.am en Paltrow zeiden amper iets in de 60 minuten en keken nogal verveeld en soms perplex, terwijl Alba overal haar zegje over deed.


Ondanks Vayneerchuks optreden en enkele slimme montagetrucs, ontbeerde de eerste aflevering van Planet of the Apps enige echte drama. Wat discussies, enkele tranen of zelfs een teken dat Paltrow en Will.i.am nog wakker waren was een welkome afwisseling op de aanhoudende saaiheid.


Uiteindelijk mochten de makers van de twee nog overgebleven apps hun idee presenteren aan een nieuwe jury, onder leiding van Jeremy Liew van Lightspeed Venture Partners, een man met daadwerkelijke kennis van apps.

De introductie van Liew en zijn partners Aaron Batalion, Alex Taussig en Nicole Quinn leek aanvankelijk wat gewicht aan de show te geven. Hun vragen waren scherp, hun expertise in apps en platforms onmiskenbaar en ze wisten duidelijk van het reilen en zeilen van pitches van startups. De aanwezigheid van Jeremy Liew, een van de eerste investeerders in Snapchat, gaf de kijker het idee dat er eindelijk een volwassene aan boord was gekomen.


Helaas, zelfs Liew kon Planet of the Apps niet redden. Tijdens een discussie over de pitch van de app Pair, verzandden de investeerders al snel in een discussie over de fijne kneepjes van augmented reality. De discussie van twee minuten leek twee uur te duren.

Foto: bron Apple

Op dit punt verloor Planet of the Apps elke geloofwaardigheid. De show probeert op een hoog niveau mee te praten over tech, terwijl tegelijkertijd onder in beeld het gewone volk krijgt uitgelegd wat de gebezigde termen betekenen.

Foto: Apple

Planet of the Apps twijfelt tussen het zijn van een serieuze show die kan meeliften op een van de meest actuele en 'hotste' onderwerpen van dit moment - apps en alle techniek die daarbij komt kijken, en het zijn van een attractieve show voor de gemiddelde consument.

Planet of the Apps probeert alles ineens te zijn, maar faalt omdat het uiteindelijk niks echt goed doet.


Gelukkig eindigde de show met goed nieuws. Companion kreeg 1 miljoen dollar aan investeringen van Lightspeed.

Foto: Apple

Het pure, onbevangen plezier waarme Wayne en Ernest de investering in ontvangst namen was een zoet moment. Na vijftig minuten werden de kijkers eindelijk getrakteerd op echte emotie en opwinding bij mensen die apps oprecht leuk vinden.

Al met al is Planet of the Apps gewoon geen goed programma. Het meest vervelende is nog wel dat er al negen afleveringen van gemaakt zijn.


Het laatste woord erover is aan Paltrow: